Khepera RS232 interfase


Indledning. Projektet er at lave en trådløs rs232 interfase mellem en Khepera robot og en serie port på en computer.

Undersøgelse af projekt.

1. Opstillingen ser normalt ud som ses fig 1.1 Fig.1.1 Khepera (TTL TD/RD) RS232 box alm RS232 Computer Robot <-----/--------->interfase<-------/---------->serieport og lader. RS232

Som det ses er signalet der sendes til roboten et 0 til +5 Volt TTL/CMOS signal. Signalet bliver sener konverteret til et Alm. RS232 signal gemmen en interfase box. Det er alså TTL/CMOS signaler der skal tranmitet. 2. Tranmision metode (trådløs).

Khepera (TTL TD/RD) alm RS232 Computer Robot -> )) (( <-interfase<-------/---------->serieport RS232

De 2 tranmisinom for jeg har tænkt på er ultralyd og infarød lys. a.Jeg prøver først med infarød, da jeg har prøvet det lidt før. Ulemperne kan vise sig at det vil forstyre de infarøde sender, som roboten bruger til at navigere med. Fordel er, at set er et let system at konstruere. b.Ultralyd kommer jeg tilbage til hvis det viser sig at give problemer med infarød sender. Ulemper er at det er et mere kompliceret system. 3. Transmision afstand og vilkår. Robotten skal kan køre fri i et område i 3x3 meter. og skal i hele okmrådet kunne sende og modtage signalet. 4. Størmforbrug. systemet skal bruge et minimum af strøm på den del der sider på roboten. Der er ingen begrænsning. på den stationære del.


Indfarød opsætning

Det er nødvendig med at have flere stationære sender og modtager for at kunne tranmitere til roboten i alle tilfælde. Fig 2.1 viser hvordan det bliver løst. /-------------------- TD/RD 1 ------| @1--/ @2 ----- TD/RD 2 ---| | ----------------- | | | | | | | | ----------------- | | | Stationær Del.| RS232 ---------- | (Robot) | | TD/RD |---/---| computer | | | ----------------- ---------- | | | | ----------------- | | @3--\ @4 ----- TD/RD 4 ---| | \-------------------- TD/RD 3 ------|

Jeg vil sende om mod tage på 2 forskelige måder for at den stationære del ikke sender til sig selv. de to metoder ser fig. 2.2

______ ______ _________ _____ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | - ------------ ------------ --------- --------- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ----------------------------------------------------------------- |||||| |||||| |||||||| ||||| |||||| |||||| |||||||| ||||| |||||| |||||| |||||||| ||||| -------------------------------------------------------------


This page was last updated 1.juni '95 by rvinge@daimi.au.dk